Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) yang mencetuskan perbalahan mengenai kos pembinaannya sebelum ini akan disambung semula pada kos lebih rendah susulan pemeteraian perjanjian tambahan (SA) antara Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL) dan China Communications Construction Company Ltd (CCCC).
ECRL akan meliputi jajaran baharu dengan jarak landasan dikurangkan sebanyak 40 kilometer selain pengurangan kos daripada RM98 juta kepada RM68 juta bagi setiap kilometer.
Berikut adalah kronologi pelaksanaan ECRL.
21 Okt 2016
Projek ECRL diluluskan Kabinet ketika pentadbiran Barisan Nasional (BN).
1 Nov 2016
CCCC dianugerah kontrak bagi melaksanakan projek landasan sejauh 688 kilometer menghubungkan Pelabuhan Klang di Selangor ke Pengkalan Kubor di Kelantan.
3 Mei 2017
Tambahan peruntukan sebanyak RM1.28 bilion bagi lanjutan jajaran dari Wakaf Bharu ke Pengkalan Kubor.
13 Mei 2017
Malaysia menandatangani perjanjian tambahan dengan CCCC untuk fasa kedua perjanjian bagi fasa kedua projek ECRL bernilai RM9 bilion.
9 Ogos 2017
Kerja pembinaan projek ECRL dimulakan.
23 Ogos 2017
Kabinet meluluskan projek menaik taraf ECRL kepada projek landasan berkembar yang akan menelan perbelanjaan tambahan RM10.5 bilion.
3 Julai 2018
Malaysia Rail Link Sdn Bhd arah CCCC hentikan kerja pembinaan yang ketika itu telah siap 15 peratus.
20 Mac 2019
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata projek ECRL akan diteruskan pada skala yang sesuai apabila rundingan semula projek itu dengan China dimuktamadkan.
22 Mac 2019
Pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan Tun Daim Zainuddin berkata Malaysia dijangka memuktamadkan perjanjian ECRL pada awal April dengan penjimatan kos melebihi RM10 bilion.
2 April 2019
China jemput Malaysia ke Beijing untuk kemaskini status rundingan projek ECRL.
6 April 2019
Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook mengesahkan bahawa jajaran projek ECRL akan diubah dengan memberi manfaat kepada Negeri Sembilan sekiranya ia diteruskan selepas rundingan diadakan dengan kerajaan China, pada hujung bulan April 2019.
12 April 2019
Kerajaan umum akan menyambung semula projek ECRL dengan jajaran baharu meliputi Jelebu, Negeri Sembilan manakala pembinaan stesen Gombak digugurkan menjadikan jajaran baharu iaitu dari Kota Bharu-Mentakab-Jelebu-Kuala Kelawang-Bangi/Kajang-Putrajaya dan seterusnya Pelabuhan Klang.
Bertentang Mata Dengan China
Seorang penyumbang kepada majalah perniagaan Forbes memuji Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad kerana berani melawan China manakala pemimpin dunia lain tidak.
Ahli ekonomi Yunani, Panos Mourdoukoutas berkata, ini merujuk tindakan Putrajaya untuk merunding semula projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) dengan China, berjaya mengurangkan kosnya dari RM65.5 bilion kepada RM44 bilion.
"Masalahnya ialah banyak projek infrastruktur China tidak berdaya maju, kerana ia dibina dengan kos yang melambung hingga membebankan negara-negara dengan hutang besar kepada Beijing.
"Perangkap hutang ini yang Perdana Menteri Mahathir Mohamad cuba elakkan. Pada Ogos 2018 lalu, beliau membatalkan projek ECRL dan ini memaksa China kembali ke meja rundingan.
"Dan beliau menang, seperti yang dibuktikan oleh perjanjian baru, kos projek berjaya bdikurangkan dengan ketara," tulisnya di Forbes.
Sebaliknya, Mourdoukoutas berkata, negara seperti Sri Lanka terhutang budi kepada China melalui projek-projek seperti pelabuhan Hambantota, Bandar Pelabuhan Colombo dan Lapangan Terbang Antarabangsa Mattala Rajapaksa.
Katanya lagi, Filipina dan Pakistan juga mengalami masalah sama apabila terikat dengan projek-projek mega yang dibiayai dan dibina oleh China.
"Adakah Duterte dan Imran Ahmed Khan berani melakukan perkara yang sama, menyelamatkan negara mereka daripada mengalami nasib malang seperti Sri Lanka?” soalnya.
Semoga memberi manfaat.
BACA INI JUGA:
sumber: 1 | 2
ECRL akan meliputi jajaran baharu dengan jarak landasan dikurangkan sebanyak 40 kilometer selain pengurangan kos daripada RM98 juta kepada RM68 juta bagi setiap kilometer.
Berikut adalah kronologi pelaksanaan ECRL.
21 Okt 2016
Projek ECRL diluluskan Kabinet ketika pentadbiran Barisan Nasional (BN).
1 Nov 2016
CCCC dianugerah kontrak bagi melaksanakan projek landasan sejauh 688 kilometer menghubungkan Pelabuhan Klang di Selangor ke Pengkalan Kubor di Kelantan.
3 Mei 2017
Tambahan peruntukan sebanyak RM1.28 bilion bagi lanjutan jajaran dari Wakaf Bharu ke Pengkalan Kubor.
13 Mei 2017
Malaysia menandatangani perjanjian tambahan dengan CCCC untuk fasa kedua perjanjian bagi fasa kedua projek ECRL bernilai RM9 bilion.
9 Ogos 2017
Kerja pembinaan projek ECRL dimulakan.
23 Ogos 2017
Kabinet meluluskan projek menaik taraf ECRL kepada projek landasan berkembar yang akan menelan perbelanjaan tambahan RM10.5 bilion.
3 Julai 2018
Malaysia Rail Link Sdn Bhd arah CCCC hentikan kerja pembinaan yang ketika itu telah siap 15 peratus.
20 Mac 2019
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata projek ECRL akan diteruskan pada skala yang sesuai apabila rundingan semula projek itu dengan China dimuktamadkan.
22 Mac 2019
Pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan Tun Daim Zainuddin berkata Malaysia dijangka memuktamadkan perjanjian ECRL pada awal April dengan penjimatan kos melebihi RM10 bilion.
2 April 2019
China jemput Malaysia ke Beijing untuk kemaskini status rundingan projek ECRL.
6 April 2019
Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook mengesahkan bahawa jajaran projek ECRL akan diubah dengan memberi manfaat kepada Negeri Sembilan sekiranya ia diteruskan selepas rundingan diadakan dengan kerajaan China, pada hujung bulan April 2019.
12 April 2019
Kerajaan umum akan menyambung semula projek ECRL dengan jajaran baharu meliputi Jelebu, Negeri Sembilan manakala pembinaan stesen Gombak digugurkan menjadikan jajaran baharu iaitu dari Kota Bharu-Mentakab-Jelebu-Kuala Kelawang-Bangi/Kajang-Putrajaya dan seterusnya Pelabuhan Klang.
Bertentang Mata Dengan China
Seorang penyumbang kepada majalah perniagaan Forbes memuji Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad kerana berani melawan China manakala pemimpin dunia lain tidak.
Ahli ekonomi Yunani, Panos Mourdoukoutas berkata, ini merujuk tindakan Putrajaya untuk merunding semula projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) dengan China, berjaya mengurangkan kosnya dari RM65.5 bilion kepada RM44 bilion.
"Masalahnya ialah banyak projek infrastruktur China tidak berdaya maju, kerana ia dibina dengan kos yang melambung hingga membebankan negara-negara dengan hutang besar kepada Beijing.
"Perangkap hutang ini yang Perdana Menteri Mahathir Mohamad cuba elakkan. Pada Ogos 2018 lalu, beliau membatalkan projek ECRL dan ini memaksa China kembali ke meja rundingan.
"Dan beliau menang, seperti yang dibuktikan oleh perjanjian baru, kos projek berjaya bdikurangkan dengan ketara," tulisnya di Forbes.
Sebaliknya, Mourdoukoutas berkata, negara seperti Sri Lanka terhutang budi kepada China melalui projek-projek seperti pelabuhan Hambantota, Bandar Pelabuhan Colombo dan Lapangan Terbang Antarabangsa Mattala Rajapaksa.
Katanya lagi, Filipina dan Pakistan juga mengalami masalah sama apabila terikat dengan projek-projek mega yang dibiayai dan dibina oleh China.
"Adakah Duterte dan Imran Ahmed Khan berani melakukan perkara yang sama, menyelamatkan negara mereka daripada mengalami nasib malang seperti Sri Lanka?” soalnya.
Semoga memberi manfaat.
BACA INI JUGA:
sumber: 1 | 2
Banyak lagi menarik FB kami
http://bit.ly/14Mtwjx
via Sembang Maniac
0 Komentar untuk "Kronologi Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL)"