Sembang Maniac

Sembang-sembang je

TikTok Di Denda AS$5.7 Juta Atas Kesalahan Kumpul Maklumat Peribadi Kanak-kanak

Rangkaian perkongsian video milik China, TikTok, bersetuju membayar AS$5.7 juta (RM23.2 juta) kepada kerajaan Amerika Syarikat (AS) sebagai denda atas kesalahan mengumpul maklumat peribadi kanak-kanak secara haram.

Tik Tok di denda USD5 juta
Gambar hiasan.

Suruhanjaya Perdagangan Persekutuan (FTC) AS memberitahu jumlah penalti yang dikenakan terhadap rangkaian sosial yang turut dikenali sebagai Musical.ly itu merupakan yang terbesar bagi siasatan privasi.

Pengerusi FTC, Joe Simons berkata, pengguna yang kebanyakannya dalam kalangan golongan muda menggunakan aplikasi tersebut tanpa kebenaran ibu bapa. Tindakan itu melanggar Akta Perlindungan Privasi Kanak-Kanak Dalam Talian (COPPA).

Pengendali Musical.ly menyedari ramai kanak-kanak menggunakan aplikasi tersebut namun mereka masih gagal mendapatkan kebenaran ibu bapa sebelum mengumpul maklumat seperti, alamat emel dan beberapa maklumat peribadi lain daripada pengguna berumur bawah 13 tahun.

Tindakan ini diharapkan dapat menjadi teladan buat semua perkhidmatan dalam talian dan laman web.

Pelaksanaan COPPA dengan serius tidak akan bertoleransi dengan mana-mana syarikat yang melanggar undang-undang tersebut.

Kontroversi TikTok

Tik Tok Sexy
Gadis Tik Tok.

Tik Tok adalah aplikasi video/foto paling popular di Hong Kong, Jepun dan di kebanyakan negara rantau Asia Tenggara.

Di Malaysia, Taiwan, Thailand dan Vietnam pula, Tik Tok adalah aplikasi paling kerap dimuat naik oleh pengguna iOS.

Namun di Indonesia, remaja di negara itu pernah dikejutkan dengan keputusan kerajaan untuk mengharamkan penggunaan Tik Tok.

Alasannya adalah, Tik Tok yang dimuat naik oleh remaja Indonesia mengandungi video mirip bahan pornografi.

Sesetengah daripadanya pula seakan memperlekehkan agama Islam, walaupun niat user sekadar ingin melawak dan menjadikannya bahan komedi.

Namun, pengharaman ini hanya berbentuk sementara JIKA Tik Tok yang berasal dari China itu boleh memperkenalkan cara menyaring kandungan video atau content
filter.

Sekiranya ia didapati terlalu seksual, video tersebut akan ditapis sebagai tontonan usia 18 ke atas atau tidak dibenarkan untuk dimuat naik.

Lebih 2,000 bentuk aduan diterima oleh Kementerian di Indonesia berhubung isu kandungan Tik Tok yang jelas menunjukkan masyarakat di sana tidak boleh menerima kandungan video yang melampaui batas.

Ini bukanlah kali pertama sejenis aplikasi diharamkan di Indonesia. Sebelum ini, WhatsApp turut menerima tempias disebabkan fungsi GIF oleh Giphy yang bersifat rasis serta seksual.

Selepas kandungan itu ditapis, WhatsApp boleh digunakan semula di Indonesia.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: utusan



Banyak lagi menarik FB kami

https://ift.tt/14Mtwjx
via Sembang Maniac
0 Komentar untuk "TikTok Di Denda AS$5.7 Juta Atas Kesalahan Kumpul Maklumat Peribadi Kanak-kanak"

 
Copyright © 2014 Sembang Maniac - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info