Bekam adalah teknik rawatan dengan cara membuang darah kotor atau racun berbahaya dari dalam tubuh melalui permukaan kulit, namun adakah berbekam itu sunnah atau ia sekadar rawatan biasa yang berkaitan dengan hal keduniaan?
Bekam sebenarnya merupakan rawatan penyakit yang digalakkan oleh Nabi SAW, sebagaimana yang telah dijelaskan dalam hadis.
Daripada Ibn Abbas r.a. Rasulullah bersabda yang bermaksud, “Kesembuhan itu ada pada tiga hal: dengan minum madu, pisau hijamah (bekam) dan dengan besi panas. Dan aku melarang umatku dengan besi panas.” (Riwayat alBukhari)
Seperti yang dinyatakan oleh Dr. Muhammad Ijaj al-Khatib dari bukunya yang bertajuk “al-Sunnah al-Nabawiyyah”, terdapat banyak hadis yang menceritakan berkaitan berbekam.
Daripada Anas bin Malik, bahawa Nabi SA bersabda:
Maksudnya, “Abu Thaibah membekam Rasulullah SAW lalu Baginda SAW membayarnya dengan satu sha’ kurma dan Baginda SAW mengarahkan keluarganya untuk meringankan pajaknya." -Riwayat al-Bukhari
Daripada Abdullah bin Abbas:
Maksudnya, “Nabi SAW pernah berbekam oleh seorang hamba kepunyaan Bani Bayadhah. Maka Nabi SAW memberinya upah dan Nabi SAW bercakap dengan tuannya agar meringankan tugasnya.” -Riwayat Muslim
Jika berbekam ini adalah haram, tentu Nabi SAW tidak memberikannya upah.
Daripada Anas bin Malik, bahawa Nabi SAW bersabda yang maksudnya:
"Sesungguhnya sebaik-baik perubatan yang kalian gunakan adalah berbekam” atau “Sebaik-baik ubat untuk kalian adalah berbekam." -Riwayat al-Tirmizi
Daripada Abdullah bin Abbas, bahawa SAW bersabda yang maksudnya, “Nabi SAW pernah berbekam di lehernya dan juga di antara dua bahunya.” -Riwayat Ahmad
Daripada Abdulla Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:
“Nabi SAW berbekam dalam keadaan Baginda SAW berihram dan juga Baginda SAW berbekam ketika Baginda SAW berpuasa.”
Ulasan ringkas
Jumhur ulama mengatakan dibolehkan mengambil upah untuk berbekam kerana larangan yang terdapat di dalam hadith adalah berbentuk makruh bukannya haram.
Selain itu juga, berbekam tidak membatalkan puasa jika ia dilakukan ketika berpuasa berdasarkan hadith Ibn Abbas r.a.
Tambahan pula, berbekam juga merupakan sebaik-baik perubatan sepertimana yang diberitakan oleh Nabi SAW kepada kita tetapi perlu melihat pada penyakit yang sesuai untuk diubati dengan cara ini.
Hukum berbekam
Terdapat sebahagian para ulama mengatakan bahawa ia adalah sunnah secara mutlak, iaitu sesiapa sahaja yang melakukan akan mendapat ganjaran sama ada ia berhajat padanya ataupun tidak.
Namun begitu, Dr. ijaj al-Khatib berpendapat bahawa berbekam adalah satu tuntutan terhadap sesiapa yang memerlukannya dan Nabi SAW juga telah mengatakan sedemikian.
Jika orang yang sakit berbekam dengan pembekam yang berautoriti kerana beramal dengan apa yang dinasihatkan dan diajar oleh Nabi SAW maka perbuatan tersebut akan mendapat pahala daripada Allah SWT tanpa syak lagi.
Adapun bagi sesiapa yang tidak memerlukannya maka tidak akan mendapat pahala daripada Allah SWT melainkan melakukannya hanya sekali seumur hidup disebabkan beramal dengan hadith Nabi SAW yang sahih dan thabit seperti dilakukan oleh Imam Ahmad bin Hanbal.
Tarjih
Kami cenderung mengatakan sepertimana yang dinyatakan oleh Dr. Ijaj al-Khatib bahawa berbekam adalah salah satu daripada teknik atau cara perubatan yang diamalkan sejak dari zaman Rasulullah SAW lagi.
Selain itu, kepada sesiapa yang berhajat padanya maka tidak menjadi masalah dan akan mendapat ganjaran di sisi Allah SWT.
Manakala kepada sesiapa yang tidak berhajat kepadanya maka tidak akan diberi ganjaran oleh Allah SWT.
Ini kerana, di dalam hadis menunjukkan bahawa Nabi SAW melakukannya apabila Baginda SAW perlu dan bukan setiap masa.
Walapun begitu, setiap orang mempunyai keselesaan dalam perubatan, maka dengan itu, setiap orang boleh membuat pilihannya sendiri selagimana ia tidak bertentangan dengan syarak dan Islam seperti bertemu bomoh dan perubatan yang berunsur khurafat.
Islam sangat merai dan menitikberatkan soal keselesaan setiap penganutnya agar agama ini tidak dilihat sulit dan menyusahkan kerana ini bertentangan dengan ciri-ciri agama ini iaitu memudahakan.
Waktu Berbekam
Daripada Nafi, daripada Ibn Umar bahawa ia berkata, “Ya Nafi ’, darah saya membeku, carikan untukku seorang pembekam. Kalau boleh carikan pembekam daripada kalangan hamba, jangan mencari orang tua atau kanak -kanak kecil, kerana saya mendengar Rasulullah SAW bersabda, berbekam kepada seorang hamba itu lebih baik, di dalamnya ada kesembuhan dan barakah, serta menambah kekuatan menghafal.
"Maka berbekamlah untuk mencari berkat Allah pada hari Khamis dan jauhilah berbekam pada hari Rabu, Jumaat, Sabtu dan Ahad untuk kepanasan.
"Berbekamlah pada hari Isnin dan Selasa, kerana itu adalah hari ketika Allah sembuhkan Nabi Ayub daripada penyakit dan menguji dengannya dengan penyakit pada hari Rabu.
"Sesungguhnya tidak muncul penyakit sopak dan kusta kecuali pada hari Rabu atau malam Rabu.” (Riwayat Ibn Majah)
Waktu terbaik berbekam ialah pada 15, 17, 19 dan 21 bulan Qamariyah (bulan Melayu).
Berbekam paling baik dilakukan ketika pertengahan bulan kerana ketika itu, darah toksik berhimpun.
Bagaimanapun, berbekam boleh dilakukan pada bila-bila masa untuk tujuan menyembuhkan penyakit.
Penutup
Semoga Allah SWT membantu kita dan memberi kekuataan kepada kita agar kita dapat melaksanakan sunnah-sunnah yang diajar dan ditinggalkan oleh junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Amin.
Semoga memberi manfaat.
BACA INI JUGA:
sumber: addeen
Bekam sebenarnya merupakan rawatan penyakit yang digalakkan oleh Nabi SAW, sebagaimana yang telah dijelaskan dalam hadis.
Daripada Ibn Abbas r.a. Rasulullah bersabda yang bermaksud, “Kesembuhan itu ada pada tiga hal: dengan minum madu, pisau hijamah (bekam) dan dengan besi panas. Dan aku melarang umatku dengan besi panas.” (Riwayat alBukhari)
Seperti yang dinyatakan oleh Dr. Muhammad Ijaj al-Khatib dari bukunya yang bertajuk “al-Sunnah al-Nabawiyyah”, terdapat banyak hadis yang menceritakan berkaitan berbekam.
Daripada Anas bin Malik, bahawa Nabi SA bersabda:
Maksudnya, “Abu Thaibah membekam Rasulullah SAW lalu Baginda SAW membayarnya dengan satu sha’ kurma dan Baginda SAW mengarahkan keluarganya untuk meringankan pajaknya." -Riwayat al-Bukhari
Daripada Abdullah bin Abbas:
Maksudnya, “Nabi SAW pernah berbekam oleh seorang hamba kepunyaan Bani Bayadhah. Maka Nabi SAW memberinya upah dan Nabi SAW bercakap dengan tuannya agar meringankan tugasnya.” -Riwayat Muslim
Jika berbekam ini adalah haram, tentu Nabi SAW tidak memberikannya upah.
Daripada Anas bin Malik, bahawa Nabi SAW bersabda yang maksudnya:
"Sesungguhnya sebaik-baik perubatan yang kalian gunakan adalah berbekam” atau “Sebaik-baik ubat untuk kalian adalah berbekam." -Riwayat al-Tirmizi
Daripada Abdullah bin Abbas, bahawa SAW bersabda yang maksudnya, “Nabi SAW pernah berbekam di lehernya dan juga di antara dua bahunya.” -Riwayat Ahmad
Daripada Abdulla Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:
“Nabi SAW berbekam dalam keadaan Baginda SAW berihram dan juga Baginda SAW berbekam ketika Baginda SAW berpuasa.”
Ulasan ringkas
Jumhur ulama mengatakan dibolehkan mengambil upah untuk berbekam kerana larangan yang terdapat di dalam hadith adalah berbentuk makruh bukannya haram.
Selain itu juga, berbekam tidak membatalkan puasa jika ia dilakukan ketika berpuasa berdasarkan hadith Ibn Abbas r.a.
Tambahan pula, berbekam juga merupakan sebaik-baik perubatan sepertimana yang diberitakan oleh Nabi SAW kepada kita tetapi perlu melihat pada penyakit yang sesuai untuk diubati dengan cara ini.
Hukum berbekam
Terdapat sebahagian para ulama mengatakan bahawa ia adalah sunnah secara mutlak, iaitu sesiapa sahaja yang melakukan akan mendapat ganjaran sama ada ia berhajat padanya ataupun tidak.
Namun begitu, Dr. ijaj al-Khatib berpendapat bahawa berbekam adalah satu tuntutan terhadap sesiapa yang memerlukannya dan Nabi SAW juga telah mengatakan sedemikian.
Jika orang yang sakit berbekam dengan pembekam yang berautoriti kerana beramal dengan apa yang dinasihatkan dan diajar oleh Nabi SAW maka perbuatan tersebut akan mendapat pahala daripada Allah SWT tanpa syak lagi.
Adapun bagi sesiapa yang tidak memerlukannya maka tidak akan mendapat pahala daripada Allah SWT melainkan melakukannya hanya sekali seumur hidup disebabkan beramal dengan hadith Nabi SAW yang sahih dan thabit seperti dilakukan oleh Imam Ahmad bin Hanbal.
Tarjih
Kami cenderung mengatakan sepertimana yang dinyatakan oleh Dr. Ijaj al-Khatib bahawa berbekam adalah salah satu daripada teknik atau cara perubatan yang diamalkan sejak dari zaman Rasulullah SAW lagi.
Selain itu, kepada sesiapa yang berhajat padanya maka tidak menjadi masalah dan akan mendapat ganjaran di sisi Allah SWT.
Manakala kepada sesiapa yang tidak berhajat kepadanya maka tidak akan diberi ganjaran oleh Allah SWT.
Ini kerana, di dalam hadis menunjukkan bahawa Nabi SAW melakukannya apabila Baginda SAW perlu dan bukan setiap masa.
Walapun begitu, setiap orang mempunyai keselesaan dalam perubatan, maka dengan itu, setiap orang boleh membuat pilihannya sendiri selagimana ia tidak bertentangan dengan syarak dan Islam seperti bertemu bomoh dan perubatan yang berunsur khurafat.
Islam sangat merai dan menitikberatkan soal keselesaan setiap penganutnya agar agama ini tidak dilihat sulit dan menyusahkan kerana ini bertentangan dengan ciri-ciri agama ini iaitu memudahakan.
Waktu Berbekam
Daripada Nafi, daripada Ibn Umar bahawa ia berkata, “Ya Nafi ’, darah saya membeku, carikan untukku seorang pembekam. Kalau boleh carikan pembekam daripada kalangan hamba, jangan mencari orang tua atau kanak -kanak kecil, kerana saya mendengar Rasulullah SAW bersabda, berbekam kepada seorang hamba itu lebih baik, di dalamnya ada kesembuhan dan barakah, serta menambah kekuatan menghafal.
"Maka berbekamlah untuk mencari berkat Allah pada hari Khamis dan jauhilah berbekam pada hari Rabu, Jumaat, Sabtu dan Ahad untuk kepanasan.
"Berbekamlah pada hari Isnin dan Selasa, kerana itu adalah hari ketika Allah sembuhkan Nabi Ayub daripada penyakit dan menguji dengannya dengan penyakit pada hari Rabu.
"Sesungguhnya tidak muncul penyakit sopak dan kusta kecuali pada hari Rabu atau malam Rabu.” (Riwayat Ibn Majah)
Waktu terbaik berbekam ialah pada 15, 17, 19 dan 21 bulan Qamariyah (bulan Melayu).
Berbekam paling baik dilakukan ketika pertengahan bulan kerana ketika itu, darah toksik berhimpun.
Bagaimanapun, berbekam boleh dilakukan pada bila-bila masa untuk tujuan menyembuhkan penyakit.
Penutup
Semoga Allah SWT membantu kita dan memberi kekuataan kepada kita agar kita dapat melaksanakan sunnah-sunnah yang diajar dan ditinggalkan oleh junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Amin.
Semoga memberi manfaat.
BACA INI JUGA:
sumber: addeen
Banyak lagi menarik FB kami
https://ift.tt/14Mtwjx
via Sembang Maniac
0 Komentar untuk "Manfaat Bekam Dan Penjelasannya Dalam Hadis"