Sembang Maniac

Sembang-sembang je

Lagu Gangnam Style Membuatkan Google Perlu Menaik-Taraf Pembilang Tontonan Di YouTube

Di YouTube, salah satu video yang paling popular dengan jumlah tontonan yang amat tinggi adalah lagu Gangnam Style daripada PSY. Ia sedia memecah rekod 2 bilion tontonan sebelum ini, dan video tersebut membuat sejarah sekali lagi apabila memerlukan pihak Google untuk menaik-taraf sistem pembilang tontonan di YouTube untuk meneruskan kiraan angka tontonan video tersebut.


Google mengatakan pembilang tontonan di YouTube dibangunkan menggunakan integer 32-bit, yang mana membawa kepada angka maksimum 2,147,483,647. Selepas itu, ia berhenti tanpa sebarang kiraan tambahan selepasnya.


Namun, dengan video PSY yang menerima angka tontonan yang tinggi dari hari ke hari, ia membuatkan Google menaik-taraf kepada integer berasaskan 64-bit. Kini, YouTube membawakan sokongan angka kiraan maksimum sehingga 9,223,372,036,854,775,808 yang mana mungkin agak sukar untuk dicapai.


Bersempena dengan perkara ini juga, pihak Google menyediakan sebuah easter-egg tersembunyi pada halaman lagu PSY Gangnam Style, dimana apabila pengguna meletakkan tetikus pada kaunter kiraan, ia akan memperlihatkan perubahan angka secara rawak padanya.







Banyak lagi menarik FB kami



http://ift.tt/14Mtwjx

via Sembang Maniac
0 Komentar untuk "Lagu Gangnam Style Membuatkan Google Perlu Menaik-Taraf Pembilang Tontonan Di YouTube"

 
Copyright © 2014 Sembang Maniac - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info