Sembang Maniac

Sembang-sembang je

RM14 Bilion Wang 1MDB 'Ditipu' Syarikat Palsu!

Tun Mahathir menyindir Perdana Menteri, Najib Razak berhubung dakwaan sebelum ini di mana beliau menandatangani dokumen 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tanpa mengetahui kandungannya.

RM14 Bilion 1MDB

"Tandatangan (dokumen) tapi tidak tahu apa-apa. Macm mana orang macam ini boleh jadi perdana menteri?" katanya pada Forum Laporan PAC 1MDB: Najib - Bersubahat atau Tidak Bersalah?

Sebelum ini, persoalan dibangkitkan sama ada Najib tetap tidak bersalah walaupun menandatangani dokumen berkaitan 1MDB.

Terdapat laporan menyatakan bahawa Najib selaku penasihat 1MDB menyedari dan turut menandatangani kerjasama antara syarikat tersebut dengan Petro Saudi bernilai RM3.92 bilion (AS$ 1 bilion).

Namun, Ahli Majlis Tertinggi Umno, Nazri Aziz menyifatkan tindakan Perdana Menteri Najib Razak menandatangani dokumen berkaitan 1MDB sebagai amalan biasa memandangkan beliau adalah penasihat firma pelaburan negara itu.

Dalam pada itu, Tun Mahathir berkata, berasaskan sikap kurang cerdik berkenaan, beliau menasihatkan agar pemimpin nombor satu negara itu meletakkan jawatan.

"Tandatangan dokumen tanpa baca, lebih baik letak jawatan sekarang. Ini perdana menteri tandatangan tapi tak baca. Agaknya cek pun beliau tandatangan tanpa baca. Ini perdana menteri kita.

"Orang begini tidak layak jadi PM, tiada pendirian," katanya.

IPIC Sahkan RM14 Bilion Wang 1MDB Hilang?

RM14 Bilion 1MDB [2]

Sejak pengesahan dari IPIC bahawa 1MDB telah membayar sejumlah USD3.5 bilion kepada sebuah syarikat palsu yang mana IPIC tidak punya kaitan, TIDAK ADA langsung respon dari mana-mana pemimpin kerajaan! Kenapa?

Tidakkah pemimpin-pemimpin kerajaan ini sedar impak kenyataan IPIC itu?

Tolak ke tepi dulu soal sokong atau tidak sokong 1MDB, tolak ke tepi sentimen politik, isu ini juga adalah satu isu rakyat yang mana sebagai wakil kepada rakyat, pemimpin seharusnya menyuarakan suara hati rakyat.

Kenyataan IPIC itu mengundang satu persoalan utama - Ke mana perginya hampir RM14 bilion wang rakyat yang telah diamanahkan kepada 1MDB itu?

Didakwa sebagai bayaran kepada IPIC tapi kini IPIC kata mereka tak terima. Jadi SIAPA yang terima?

SIAPA pemilik akaun bank syarikat palsu yang 1MDB telah bayar duit sebanyak itu?

Jika IPIC tidak terima pembayaran itu, adakah jumlah dana itu masih perlu dibayar kepada IPIC?

Sebab di pihak IPIC, 1MDB BELUM BAYAR lagi sebagaimana sepatutnya. Dalam akaun IPIC, 1MDB masih 'berhutang' sebanyak USD3.5 bilion (RM14 bilion).

RM14 bilion telah HILANG, DICURI dan sebanyak RM14 bilion itu terpaksa digantikan oleh 1MDB bagi memenuhi komitmen asalnya. Soal 1MDB telah ditipu dan dirompak wang, bukan masalah IPIC. Itu adalah masalah 1MDB.

Duit RM14 bilion hilang itu satu hal, adakah sekarang HUTANG 1MDB sudah bertambah sebab dalam akaun 1MDB sebelum ini telah dinyatakan RM14 bilion itu telah dibayar kepada IPIC, tapi kini IPIC kata jumlah itu masih belum diterima?

Dikatakan sebahagian besar adalah sebagai bayaran deposit dan selebihnya bayaran bagi melupuskan option (mencecah bilion-bilion ringgit juga) tapi deposit itu juga dikatakan akan dijadikan sebahagian aset pertukaran dalam Pelan Rasionalisasi 1MDB dengan IPIC.

Nah... sekarang aset deposit itu sudah hilang!

Dimana lagi 1MDB nak cari RM14 bilion bagi menjelaskan hutang dan bagi menggantikan aset buat tukaran dalam Asset Swap dengan IPIC kelak?

Tinggal dua bulan lagi sebelum perjanjian Aset Swap dengan IPIC itu dimuktamadkan.

Bukankah itu melibatkan duit rakyat juga? Jangan lupa, perjanjian Aset Swap dengan IPIC itu adalah antara IPIC dengan 1MDB DAN KEMENTERIAN KEWANGAN.

Jadi kenapa tidak ada respon langsung dari pemimpin-pemimpin kita? Adakah anda menganggap ini satu isu kecil yang hanya melibatkan 1MDB saja?

Kita tidak nampak 'kerisauan' di pihak 1MDB dalam respon mereka kepada kenyataan IPIC itu. Langsung tidak ada keinginan mahu menyiasat perkara ini selain dari mengulangi kenyataan yang 1MDB sudah bayar kepada Aabar BVI.

1MDB+SOMBONG

Nada sombong pun ada kalau di baca kenyataan itu. Sekarang bukan masanya nak menuding jari tapi seharusnya usaha dimulakan untuk menyiasat perkara ini, kalau boleh BERSAMA IPIC!

1MDB juga seharusnya telah buat laporan Polis dan meminta pihak Interpol turut bantu dalam menyiasat dalang di belakang Aabar BVI.

Dan jangan lupa siasatan dalaman 1MDB sendiri. bagaimana perkara ini boleh berlaku. Siapa yang harus bertanggungjawab? Siapa yang SAIN?

IPIC bukan syarikat kecil yang boleh dipermainkan. IPIC syarikat bertaraf global yang berdaftar dalam London Stock Exchange.

Kenyataan di LSE itu tidak akan dibuat begitu saja oleh IPIC tanpa siasatan dalaman yang rapi.

London Stock Exhange dan pelabur-pelabur di sana tidak akan menerima alasan-alasan atau jawapan-jawapan putar belit sebagaimana yang diberikan oleh pihak 1MDB ketika di soal oleh PAC!

Dari segi kredibiliti, jauh sangat bezanya antara kenyataan oleh IPIC dengan kenyataan oleh 1MDB.

Bila menteri-menteri dedak mahu bersuara?

Duit RM14 bilion hilang dan RM14 bilion perlu dicari untuk ganti. Tidakkah ini bermakna isu ini sebenarnya bernilai RM28 Bilion!?

BACA INI JUGA: Sejarah Politik Zahid Hamidi Yang Ramai Tak Tahu!

Sumber: SH/DTO



Banyak lagi menarik FB kami

http://ift.tt/14Mtwjx
via Sembang Maniac
0 Komentar untuk "RM14 Bilion Wang 1MDB 'Ditipu' Syarikat Palsu!"

 
Copyright © 2014 Sembang Maniac - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info