Sembang Maniac

Sembang-sembang je

Covid-19 Nama Baharu Coronavirus, Saintis Dedah Kenapa Jangkitan Merebak Begitu Pantas!

Wabak Coronavirus kini dikenali dengan nama baharu, COVID-19, yang diumumkan oleh Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) di Geneva, sudah menyebabkan lebih 1,000 kematian di seluruh dunia dan di China sahaja, ia sudah menjangkiti lebih 40,000 individu.

Covid-19 Nama Coronavirus
Covid-19.

Menurut ketua WHO, Tedros Adhanom Ghebreyesus, CO mewakili perkataan corona, diikuti VI untuk virus dan D merujuk kepada disease (penyakit).

WHO sebelum ini meneliti nama baharu bagi virus ini bagi mengelakkan stigma buruk terhadap bandaraya Wuhan yang menjadi tempat bermulanya wabak koronavirus.

Saintis dedah punca jangkitan merebak begitu cepat

Saintis berpendapat jangkitan koronavirus boleh hidup di permukaan keras seperti tombol pintu dan besi tiang pemegang dalam bas atau tren sehingga sembilan hari.

Menurut kajian terbaharu dari Jerman, virus itu juga boleh kekal di satu-satu permukaan empat kali lebih lama berbanding (virus) selesema.

Permukaan yang sering disentuh seperti di hospital atau stesen kereta api lebih mudah terdedah kepada risiko jangkitan wabak baharu ini.

Namun jangkitan itu boleh dimusnahkan dalam sama seminit dengan menggunakan pembasmian kuman seperti Domestos.

Profesor Gunter Kampf berkata, "Suhu rendah dan kelembapan udara yang tinggi terus meningkatkan jangka hayat virus tersebut."

Keputusan yang diterbitkan dalam Journal of Hospital Infection itu juga harus diterapkan pada jangkitan koronavirus (2019-nCoV).

Dalam konteks ini juga virus selesema boleh hidup di permukaan keras dan menjangkiti orang lain selama 24 hingga 48 jam.

Jangka masa virus selesema boleh hidup di luar badan adalah lebih pendek, biasanya hanya beberapa jam saja.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:


-Sentiasapanas.com



Banyak lagi menarik FB kami

https://ift.tt/14Mtwjx
via Sembang Maniac
0 Komentar untuk "Covid-19 Nama Baharu Coronavirus, Saintis Dedah Kenapa Jangkitan Merebak Begitu Pantas!"

 
Copyright © 2014 Sembang Maniac - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info