Minaret Of Jam, sebuah monumen yang diiktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO pada tahun 2002, adalah menara khazanah bersejarah ketamadunan bangsa Afghan yang tersembunyi di Lembah Sungai Hari, Daerah Shahrakh, Wilayah Ghur, Afghanistan.
Ianya merupakan binaan kurun ke-12 yang terletak di pertembungan Sungai Hari dan Sungai Jam dan satu-satunya monumen binaan empayar Kesultanan Ghuri yang masih berdiri sehingga kini.
Menara yang sepi lagi misteri dan dihiasi ukiran secara halus ini tampaknya seperti pencakar langit yang mirip laksana roket hendak dilancarkan ke angkasaraya.
Didirikan pada tahun 1194 oleh Sultan Ghiyasuddin (1153 hingga 1203 Masihi), sultan teragung antara kesemua raja yang pernah menjadi Sultan Ghuri dan menjadi kemuncak arsitektur menggunakan bata yang dibakar.
Berketinggian 65 meter dari aras lembah tapaknya, asalnya menara ini barangkalinya adalah sebahagian daripada masjid jamek di atas sebuah tapak yang dikenalpasti sebagai kota Firuzkuh, sebuah kota yang menjadi singgahsana musim panas para Sultan Ghuri.
Pada ketika itu, menara ini pernah memiliki lampu api di puncaknya yang menampakkannya seakan-akan rumah api di atas daratan dikelilingi banjaran pergunungan setinggi 2400 meter.
Rekabentuk menara ini merangkumi empat tingkat disusun menirus daripada bawah hingga ke atas, secara bertingkat dari tapak batu asas bersegi lapannya. Seluruh bahagian menara ini diliputi hiasan bata yang disusun halus secara café-au-lait.
Selain itu, bahagian luar menara ini juga turut dihiasi dengan ukiran geometri bertatahkan jubin-jubin biru laut yang berkilau serta jaluran kaligrafi membentuk aksara Kufik diselang-selikan dengan aksara Naskhi.
Jaluran ukiran bersambung, poligon dan medal-medal (mohor) menghiasi secara halus berselang-selikan petikan ayat-ayat suci daripada Al-Quran.
Pada seksyen pertama batang leher menara ini, ianya dihiasi jubin-jubin biru laut yang membentuk nama Ghiyasuddin dalam aksara Kufik. Warna biru laut ini merupakan warna utama menara ini hasil daripada kilauan jubinnya.
Di atasnya terdapat perancah kayu dan pasak-pasak bata yang pada asalnya ditambahkan untuk menyokong anjung, manakala aci kedua dan ketiga pula lebih terhad hiasannya, pada hujung atasnya dipasangkan dengan lampu api di bawah bumbung gerbang yang tajam dan meruncing.
Di bahagian atas itulah, para muezzin yakni bilal melaungkan azan menandakan waktu solat dan waktu berbuka puasa bagi kawasan setempat.
Dan Cruickshank, penulis dan sejarawan seni British yang memiliki minat begitu mendalam terhadap sejarah arsitektur, pernah melawat tapak bersejarah ini dan menulis mengenai ukirannya.
“Surah ini bernama Surah Maryam, mengisahkan tentang Siti Maryam dan Nabi Isa AS, kedua-duanya dimuliakan oleh agama Islam, dan seperti mana juga nabi-nabi seperti Nabi Ibrahim dan Nabi Ishak. Ianya merupakan petikan yang menekankan persamaan yang dimiliki di antara agama Islam, Nasrani dan Judaisme melainkan perbezaannya. Seolah-olah Sultan Ghuri meletakkan petikan ini sebagai seruan keharmonian dan toleransi di tanah bawah naungannya, bahkan mesej ini dianggap lebih relevan di masa kini berbanding masa lalu.”
Sewaktu pembinaannya, menara Jam merupakan menara bata tertinggi di dunia sehinggalah rekodnya diatasi oleh Qutb Minar di Kota Lama Delhi, India juga binaan zaman Kesultanan Ghuri.
Bertahun lamanya, para arkeologis merasa kehairanan memikirkan apa tujuan sebenar menara ini dibina. Kedudukannya yang agak terpencil juga menimbulkan persoalan sama turut hadir dikalangan kebanyakan pengunjung, mengapa ianya dibina di lembah tersebut?
Ramai juga berpendapat besar kemungkinan menara ini didirikan mengikut trend para penguasa Asia Tengah pada masa itu yang bertujuan menandakan kemenangan kekuasaan politik Muslim ke atas jajahan yang masih lagi belum beragama Islam.
Jika benar maka menara Jam ini tergolong di dalam kumpulan 60 menara yang dibina pada kurun ke-11 hingga 13 sebagai simbolik kemenangan Islam ke atas penduduk setempat. Selebihnya hanyalah mercu tanda dan menara kawalan.
Akan tetapi, terdapat juga bukti bahawa suatu ketika dulu menara usang berkenaan pernah menjadi sebahagian daripada binaan masjid menurut catatan pencatat sejarah Ghuri, Abu Ubayd al-Juzjani yang menurut catatannya telah runtuh ketika banjir kilat melanda lembah itu beberapa ketika sebelum serangan Mongol ke daerah tersebut.
Kajian arkeologi telah menemui kesan peninggalan sebuah bekas binaan berupa halaman lapang bersebelahan menara tersebut dan kesan-kesan bekas tapak turapan bata-bata bakar yang kini telah dilitupi mendapan.
Kawasan Lembah ini dikenalpasti sebagai tapak kota Firuzkuh, pusat pemerintahan Kesultanan Ghuri yang telah hilang dari peta dunia akibat dimusnahkan bala tentera Mongol pimpinan Ogedei Khan pada tahun 1222 Masihi.
Bukti kewujudan kota legenda berwarna firus itu adalah penemuan beberapa puing-puing dan runtuhan berupa struktur binaan seperti istana Sultan Ghuri, kubu-kubu pertahanan dan kuburan penganut Judaisme yang kini terbenam di bawah mendapan lumpur keras berabad lamanya.
Dipercayai kota ini merupakan pusat perdagangan bagi para saudagar Yahudi yang menetap di Afghanistan pada zaman pertengahan.
Firuzkuh dikatakan sebuah kota berbudaya majmuk yang makmur di zaman kegemilangannya. Ianya kekal menjadi legasi bagi tempoh di mana masyarakat Afghanistan yang berbilang agama dapat hidup makmur dan berharmoni, disatukan atas dasar persamaan daripada dipisahkan atas dasar perbezaan.
Selepas kemangkatan Sultan Ghiyasuddin, takhtanya diwarisi adindanya Sultan Muizuddin. Akan tetapi kegemilangan kesultanan agung bumi Afghan iaitu Kesultanan Ghuri ini mulai pudar sedikit demi sedikit sehingga terpaksa menyerahkan tanah naungannya kepada Empayar Khawarizmiyya.
Pemerintah terakhir kesultanan ini, Sultan Alauddin Ali kemudiannya ditangkap oleh tentera Khawarizmiyya kemudian dibuang negeri ke Gurganj.
Setelah musnahnya kota firus di lembah gunung ini akibat serangan tentera Mongol, kewujudan menara ini kemudiannya dilupakan oleh masyarakat luar Afghanistan sehinggalah ianya ditemui semula pada tahun 1886 oleh Sir Thomas Haldrich, seorang juruukur tanah Inggeris ketika ditugaskan oleh Suruhanjaya Persempadanan Afghanistan.
Namun begitu, ianya masih belum mendapat perhatian dunia sehinggalah pada tahun 1957 apabila kajian arkeologi dijalankan oleh dua orang pengkaji asal Perancis yang bernama André Maricq dan Gaston Wiet.
Terdapat banyak penemuan tinggalan arkeologi di sekitar tapak menara kota Firuzkuh yang hilang ini antaranya jubin-jubin dinding marmar, buah catur yang diperbuat daripada gading, emas, dan tembikar.
Akan tetapi, akibat serangan tentera Amerika Syarikat ke atas Afghanistan pada tahun 2001 sehingga melemahkan penguasaan Taliban telah menyebabkan kawasan bersejarah di Lembah Ghur ini terdedah kepada aktiviti penjarahan haram.
Selepas penaklukan ini, berbondong-bondong penjarah haram memasuki lembah ini untuk menjarah tinggalan emas milik kerabat Kesultanan Ghuri yang diduga masih tertanam dan tersembunyi di lembah sekitar menara Jam ini.
Sehingga kini lebih banyak tinggalan kota Firuzkuh ini ditemui di luar berbanding bekas tapak kota tersebut. Hasil-hasil penjarahan bekas tinggalan kota ini akhirnya dijual di pasaran gelap di kota Kabul, Herat dan Tehran.
Malahan, ancaman terhadap menara ini tidak terhenti setakat itu saja. Menara ini semakin menyondong dan berkemungkinan akan runtuh akibat lembapan bawah tapak yang berpunca daripada sungai berdekatan.
Kerja-kerja pembaikan semula pernah dilakukan sekitar tahnn 1970an, tetapi peperangan yang melanda Afghanistan pada tahun 1980an dan 1990an membantutkan usaha ini.
Hanya pada tahun 2001 kerja-kerja menstabilkan menara ini dapat dilakukan semula, tetapi semenjak 10 tahun lalu kerja-kerja ini terbantut semula dan kedatangan pelawat-pelawat dari luar Afghanistan terhenti sekali lagi.
Ini kerana perjalanan ke Lembah Jam menjadi semakin terlalu sukar dan berbahaya bagi ramai orang luar, berpunca daripada ancaman-ancaman yang datang daripada perompak tempatan serta penculikan dan pembunuhan rambang oleh militan-militan yang berkelana di wilayah Ghur dalam perjalanan mereka ke selatan untuk bertempur dengan Internal Security Assistance Force (ISAF) di wilayah Helmand.
Apatah lagi kedudukannya yang terpencil serta kesukaran untuk sampai ke sana kerana perjalanan yang memakan masa agak lama daripada ibukota wilayah Ghur, Chaghcharan.
Para pelawat yang berhajat untuk naik ke atas menara ini boleh mendaki tangga pilin (berpusing) untuk melihat pemandangan indah lembah sekeliling.
Terdapat sepasang tangga melingkari satu sama lain mirip seperti double-helix DNA. Tangga tersebut berakhir disebuah ruang terbuka, dari mana anda akan dapat meninjau pemandangan kuala pertemuan Sungai Hari dan Sungai Jam. Manakala tangga kedua pula meneruskan lingkarannya hingga ke bahagian atas tempat lampu api dinyalakan dan muezzin melaungkan azan.
Setakat ini tidak dapat dipastikan bila agaknya Lembah Jam serta negara Afghanistan khususnya akan membuka pintunya sekali lagi untuk dunia menerokai keindahan tinggalan sejarahnya.
Sesungguhnya biarlah masa yang menentukan. Afghanistan meskipun sebuah negara yang dilanda pergolakan sepanjang lewat abad ke-20, amat kaya dengan warisan sejarah yang tak ternilai harganya.
Menara Jam kini menjadi kebanggaan penduduk kota Chaghcharan khasnya Wilayah Ghur secara am-nya.
Sebuah replika menara tersebut didirikan di pusat bandar ibu kota wilayah ini sebagai simbol kecintaan mereka terhadap warisan sejarah nenek moyang mereka.
Semoga memberi manfaat.
BACA INI JUGA:
sumber: thepatriots
Minaret Of Jam.
Ianya merupakan binaan kurun ke-12 yang terletak di pertembungan Sungai Hari dan Sungai Jam dan satu-satunya monumen binaan empayar Kesultanan Ghuri yang masih berdiri sehingga kini.
Menara yang sepi lagi misteri dan dihiasi ukiran secara halus ini tampaknya seperti pencakar langit yang mirip laksana roket hendak dilancarkan ke angkasaraya.
Didirikan pada tahun 1194 oleh Sultan Ghiyasuddin (1153 hingga 1203 Masihi), sultan teragung antara kesemua raja yang pernah menjadi Sultan Ghuri dan menjadi kemuncak arsitektur menggunakan bata yang dibakar.
Berketinggian 65 meter dari aras lembah tapaknya, asalnya menara ini barangkalinya adalah sebahagian daripada masjid jamek di atas sebuah tapak yang dikenalpasti sebagai kota Firuzkuh, sebuah kota yang menjadi singgahsana musim panas para Sultan Ghuri.
Pada ketika itu, menara ini pernah memiliki lampu api di puncaknya yang menampakkannya seakan-akan rumah api di atas daratan dikelilingi banjaran pergunungan setinggi 2400 meter.
Rekabentuk menara ini merangkumi empat tingkat disusun menirus daripada bawah hingga ke atas, secara bertingkat dari tapak batu asas bersegi lapannya. Seluruh bahagian menara ini diliputi hiasan bata yang disusun halus secara café-au-lait.
Selain itu, bahagian luar menara ini juga turut dihiasi dengan ukiran geometri bertatahkan jubin-jubin biru laut yang berkilau serta jaluran kaligrafi membentuk aksara Kufik diselang-selikan dengan aksara Naskhi.
Jaluran ukiran bersambung, poligon dan medal-medal (mohor) menghiasi secara halus berselang-selikan petikan ayat-ayat suci daripada Al-Quran.
Pada seksyen pertama batang leher menara ini, ianya dihiasi jubin-jubin biru laut yang membentuk nama Ghiyasuddin dalam aksara Kufik. Warna biru laut ini merupakan warna utama menara ini hasil daripada kilauan jubinnya.
Di atasnya terdapat perancah kayu dan pasak-pasak bata yang pada asalnya ditambahkan untuk menyokong anjung, manakala aci kedua dan ketiga pula lebih terhad hiasannya, pada hujung atasnya dipasangkan dengan lampu api di bawah bumbung gerbang yang tajam dan meruncing.
Di bahagian atas itulah, para muezzin yakni bilal melaungkan azan menandakan waktu solat dan waktu berbuka puasa bagi kawasan setempat.
Dan Cruickshank, penulis dan sejarawan seni British yang memiliki minat begitu mendalam terhadap sejarah arsitektur, pernah melawat tapak bersejarah ini dan menulis mengenai ukirannya.
“Surah ini bernama Surah Maryam, mengisahkan tentang Siti Maryam dan Nabi Isa AS, kedua-duanya dimuliakan oleh agama Islam, dan seperti mana juga nabi-nabi seperti Nabi Ibrahim dan Nabi Ishak. Ianya merupakan petikan yang menekankan persamaan yang dimiliki di antara agama Islam, Nasrani dan Judaisme melainkan perbezaannya. Seolah-olah Sultan Ghuri meletakkan petikan ini sebagai seruan keharmonian dan toleransi di tanah bawah naungannya, bahkan mesej ini dianggap lebih relevan di masa kini berbanding masa lalu.”
Sewaktu pembinaannya, menara Jam merupakan menara bata tertinggi di dunia sehinggalah rekodnya diatasi oleh Qutb Minar di Kota Lama Delhi, India juga binaan zaman Kesultanan Ghuri.
Bertahun lamanya, para arkeologis merasa kehairanan memikirkan apa tujuan sebenar menara ini dibina. Kedudukannya yang agak terpencil juga menimbulkan persoalan sama turut hadir dikalangan kebanyakan pengunjung, mengapa ianya dibina di lembah tersebut?
Ramai juga berpendapat besar kemungkinan menara ini didirikan mengikut trend para penguasa Asia Tengah pada masa itu yang bertujuan menandakan kemenangan kekuasaan politik Muslim ke atas jajahan yang masih lagi belum beragama Islam.
Jika benar maka menara Jam ini tergolong di dalam kumpulan 60 menara yang dibina pada kurun ke-11 hingga 13 sebagai simbolik kemenangan Islam ke atas penduduk setempat. Selebihnya hanyalah mercu tanda dan menara kawalan.
Akan tetapi, terdapat juga bukti bahawa suatu ketika dulu menara usang berkenaan pernah menjadi sebahagian daripada binaan masjid menurut catatan pencatat sejarah Ghuri, Abu Ubayd al-Juzjani yang menurut catatannya telah runtuh ketika banjir kilat melanda lembah itu beberapa ketika sebelum serangan Mongol ke daerah tersebut.
Kajian arkeologi telah menemui kesan peninggalan sebuah bekas binaan berupa halaman lapang bersebelahan menara tersebut dan kesan-kesan bekas tapak turapan bata-bata bakar yang kini telah dilitupi mendapan.
Kawasan Lembah ini dikenalpasti sebagai tapak kota Firuzkuh, pusat pemerintahan Kesultanan Ghuri yang telah hilang dari peta dunia akibat dimusnahkan bala tentera Mongol pimpinan Ogedei Khan pada tahun 1222 Masihi.
Bukti kewujudan kota legenda berwarna firus itu adalah penemuan beberapa puing-puing dan runtuhan berupa struktur binaan seperti istana Sultan Ghuri, kubu-kubu pertahanan dan kuburan penganut Judaisme yang kini terbenam di bawah mendapan lumpur keras berabad lamanya.
Dipercayai kota ini merupakan pusat perdagangan bagi para saudagar Yahudi yang menetap di Afghanistan pada zaman pertengahan.
Firuzkuh dikatakan sebuah kota berbudaya majmuk yang makmur di zaman kegemilangannya. Ianya kekal menjadi legasi bagi tempoh di mana masyarakat Afghanistan yang berbilang agama dapat hidup makmur dan berharmoni, disatukan atas dasar persamaan daripada dipisahkan atas dasar perbezaan.
Selepas kemangkatan Sultan Ghiyasuddin, takhtanya diwarisi adindanya Sultan Muizuddin. Akan tetapi kegemilangan kesultanan agung bumi Afghan iaitu Kesultanan Ghuri ini mulai pudar sedikit demi sedikit sehingga terpaksa menyerahkan tanah naungannya kepada Empayar Khawarizmiyya.
Pemerintah terakhir kesultanan ini, Sultan Alauddin Ali kemudiannya ditangkap oleh tentera Khawarizmiyya kemudian dibuang negeri ke Gurganj.
Setelah musnahnya kota firus di lembah gunung ini akibat serangan tentera Mongol, kewujudan menara ini kemudiannya dilupakan oleh masyarakat luar Afghanistan sehinggalah ianya ditemui semula pada tahun 1886 oleh Sir Thomas Haldrich, seorang juruukur tanah Inggeris ketika ditugaskan oleh Suruhanjaya Persempadanan Afghanistan.
Namun begitu, ianya masih belum mendapat perhatian dunia sehinggalah pada tahun 1957 apabila kajian arkeologi dijalankan oleh dua orang pengkaji asal Perancis yang bernama André Maricq dan Gaston Wiet.
Terdapat banyak penemuan tinggalan arkeologi di sekitar tapak menara kota Firuzkuh yang hilang ini antaranya jubin-jubin dinding marmar, buah catur yang diperbuat daripada gading, emas, dan tembikar.
Akan tetapi, akibat serangan tentera Amerika Syarikat ke atas Afghanistan pada tahun 2001 sehingga melemahkan penguasaan Taliban telah menyebabkan kawasan bersejarah di Lembah Ghur ini terdedah kepada aktiviti penjarahan haram.
Selepas penaklukan ini, berbondong-bondong penjarah haram memasuki lembah ini untuk menjarah tinggalan emas milik kerabat Kesultanan Ghuri yang diduga masih tertanam dan tersembunyi di lembah sekitar menara Jam ini.
Sehingga kini lebih banyak tinggalan kota Firuzkuh ini ditemui di luar berbanding bekas tapak kota tersebut. Hasil-hasil penjarahan bekas tinggalan kota ini akhirnya dijual di pasaran gelap di kota Kabul, Herat dan Tehran.
Malahan, ancaman terhadap menara ini tidak terhenti setakat itu saja. Menara ini semakin menyondong dan berkemungkinan akan runtuh akibat lembapan bawah tapak yang berpunca daripada sungai berdekatan.
Kerja-kerja pembaikan semula pernah dilakukan sekitar tahnn 1970an, tetapi peperangan yang melanda Afghanistan pada tahun 1980an dan 1990an membantutkan usaha ini.
Hanya pada tahun 2001 kerja-kerja menstabilkan menara ini dapat dilakukan semula, tetapi semenjak 10 tahun lalu kerja-kerja ini terbantut semula dan kedatangan pelawat-pelawat dari luar Afghanistan terhenti sekali lagi.
Ini kerana perjalanan ke Lembah Jam menjadi semakin terlalu sukar dan berbahaya bagi ramai orang luar, berpunca daripada ancaman-ancaman yang datang daripada perompak tempatan serta penculikan dan pembunuhan rambang oleh militan-militan yang berkelana di wilayah Ghur dalam perjalanan mereka ke selatan untuk bertempur dengan Internal Security Assistance Force (ISAF) di wilayah Helmand.
Apatah lagi kedudukannya yang terpencil serta kesukaran untuk sampai ke sana kerana perjalanan yang memakan masa agak lama daripada ibukota wilayah Ghur, Chaghcharan.
Para pelawat yang berhajat untuk naik ke atas menara ini boleh mendaki tangga pilin (berpusing) untuk melihat pemandangan indah lembah sekeliling.
Terdapat sepasang tangga melingkari satu sama lain mirip seperti double-helix DNA. Tangga tersebut berakhir disebuah ruang terbuka, dari mana anda akan dapat meninjau pemandangan kuala pertemuan Sungai Hari dan Sungai Jam. Manakala tangga kedua pula meneruskan lingkarannya hingga ke bahagian atas tempat lampu api dinyalakan dan muezzin melaungkan azan.
Minaret Of Jam.
Setakat ini tidak dapat dipastikan bila agaknya Lembah Jam serta negara Afghanistan khususnya akan membuka pintunya sekali lagi untuk dunia menerokai keindahan tinggalan sejarahnya.
Sesungguhnya biarlah masa yang menentukan. Afghanistan meskipun sebuah negara yang dilanda pergolakan sepanjang lewat abad ke-20, amat kaya dengan warisan sejarah yang tak ternilai harganya.
Menara Jam kini menjadi kebanggaan penduduk kota Chaghcharan khasnya Wilayah Ghur secara am-nya.
Sebuah replika menara tersebut didirikan di pusat bandar ibu kota wilayah ini sebagai simbol kecintaan mereka terhadap warisan sejarah nenek moyang mereka.
Semoga memberi manfaat.
BACA INI JUGA:
- Menara Jam Makkah Diisytihar Bangunan Kedua Tertinggi Di Dunia
- Luarbiasa! Kilat Dari Langit Bersambung Dengan Menara Burj Dubai
sumber: thepatriots
Banyak lagi menarik FB kami
http://bit.ly/14Mtwjx
via Sembang Maniac
0 Komentar untuk "Minaret Of Jam, Misteri Pembinaan Menara Purba Di Lembah Sepi"