Sembang Maniac

Sembang-sembang je

MWC 2017: Heartisans – Jam Yang Boleh Membaca Tekanan Darah Anda

Pasaran untuk peranti pintar jam, atau Wearables dilihat semakin menurun sekarang. Akan tetapi, teknologi ini ada juga manfaatnya, termasuklah untuk kegunaan kesihatan. Di MWC, terdapat sebuah syarikat startup yang menggunakan konsep ini, yang bernama Heartisans.

Syarikat ini memperlihatkan jam tangan prototaip mereka, Heartisan Watch, yang mempunyai kemampuan yang agak unik, berbanding dengan jenama-jenama jam pintar yang lain: Ia mampu membaca nilai tekanan darah anda.

Heartisan Watch ini menggabungkan teknologi pengesanan ECG (electrocardiography) dan PPG (photophletysmogram), untuk mendapatkan nilai Pulse Transit Time, sebuah parameter yang membenarkan sesuatu peranti membaca nilai tekanan darah anda tanpa perlu menggunakan peranti menyukat nilai tekanan darah yang biasa.

Dengan peranti ini, anda boleh memeriksa tahap tekanan darah anda pada bila-bila masa sahaja, tanpa perlu menggunakan mesin pemeriksaan tekanan darah yang mengambil masa lebih lama.

Syarikat Heartisans ini bermula dengan membangunkan teknologi pembelajaran mesin untuk meramal kebarangkalian berlakunya kejadian sakit jantung 10 minit sebelum ia berlaku melalui database ECG pesakit yang pernah mengalami serangan sakit jantung sebelum ini.

Teknologi ini juga sedang diuji di sebuah hospital di Hong Kong, dan ada kemungkinan besar ia akan dimasukkan ke dalam jam Heartisan Watch ini di masa yang akan datang,

Selain dari itu, jam Heartisans Watch ini juga mampu menunjuk data lain seperti jumlah langkah anda sepanjang hari, jumlah jam tidur, dan juga kadar degupan jantung anda.

Heartisans juga mempunyai aplikasi mudah-alih yang mampu menerima informasi daripada jam Heartisan Watch melalui Bluetooth, dan dengan aplikasi ini, anda boleh menghantar butiran tersebut kepada doktor ataupun ahli keluarga anda.

Buat masa ini, jam Heartisan Watch masih di dalam penghujung proses prototaip, dan menurut jurucakap syarikat, ada kemungkinan besar mereka akan memulakan pra-tempahan seawal bulan April nanti.

Layari: Heartisans



Banyak lagi menarik FB kami

http://ift.tt/14Mtwjx
via Sembang Maniac
0 Komentar untuk "MWC 2017: Heartisans – Jam Yang Boleh Membaca Tekanan Darah Anda"

 
Copyright © 2014 Sembang Maniac - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info