Sembang Maniac

Sembang-sembang je

9 Negara Kecil Dan Unik Yang Ramai Orang Tidak Tahu Kewujudannya Di Dunia


Bayangkan ada cuba melarikan diri dari kerenah birokrasi dan pergi ke sesuatu tempat dengan mewujudkan negara atau negeri sendiri yang mempunyai peraturan sendiri.

Kedengarannya seperti cerita novel fantasi tetapi sebenarnya ia adalah sebuah realiti di mana negara atau negeri berkenaan yang lebih dikenali sebagai "micronations" sebenarnya wujud.

Micronesia adalah sebuah tempat atau sebidang tanah yang didakwa sebagai sebuah negara yang merdeka utau berdaulat tetapi tidak diiktiraf oleh kerajaan yang berada di dunia.

Ia kebanyakkan ditubuhkan kerana banyak sebab seperti bantahan terhadap pemerintah, strategi pelancongan dan sekadar suka-suka.

Terdapat lebih 400 buah negara micronations di seluruh negara tatapi kami kongsikan kepada anda 9 buah negara micronesia yang mempunyai sejarah tersendiri, pelik dan unik.

1.) Republic of Molossia


Diasaskan oleh Tuan Yang Terutama Presiden Kevin Baugh pada tahun 1999, Molossia terdiri daripada dua bidang tanah di Dayton, Nevada seluas kira-kira 6.3 hektar persegi. Walaupun kelaussannya agak kecil tetapi dia 'negara' ini mempunyai perkhidmatan pos sendiri, program angkasa, dan mata wang. Molassia juga mempunyai tuntutan tidak rasmi pada patch laut 470 batu di luar pantai Mexico, serta hampir petak 50,000 batu persegi di Neptune.




2.) Conch Republic


Republik Conch adalah micronesia yang terletak di Key West, Florida. Pada asalnya ditubuhkan sebagai satu cara untuk membantah pembinaan lebuh raya yang menyebabkan ia telah mengehadkan jumlah pengunjung ke daerah tersebut.

Pada tahun 1995, Rizab Tentera AS mengadakan latihan di Key West yang dengan simulasi perperangan bersenjata di tanah asing. Republik Conch membalas dengan mengisytiharkan peperangan dengan membaling bom air dan membaling roti basi roti.




 3.) North Dumpling Island


Rumah musim panas yang dimiliki oleh Dean Kamen, orang yang mencipta Segway yang terletak di North Dumpling Island yang merupakan sebahagian kecil tanah di luar pantai Connecticut. Kamen, atau "Tuhan Dumpling" di mana dia suka untuk merujuk kepada dirinya sendiri, walaupun mendapat kebenaran pada mulanya tetapi kemudian Presiden George W Bush menandatangani "anti-pencerobohan" pakatan dengan negara Utara Dumpling. Pulau ini mendapat kuasa turbin angin, panel solar, Helipad dan replika Stonehenge.




4.) Republic of Saugeais


Saugeais adalah antara bandar-bandar di rantau timur laut Perancis, bermula sebagai sekadar suka-suka dan jenaka tetapi ia kini hampir 70 tahun. Republik ini mendapat pengiktirafan yang tinggi apabila kerajaan Perancind telah mengeluarkanwang kertas sendiri dan setem dengan identiti 'negara' berkenaan.

Kawasan ini kini merupakan tarikan pelancong yang popular, dengan banyak penduduk tempatan menjual pas masuk sesuatu yang baru dan setem rasmi.




5.) Principality of Seborga


Pada tahun 1963, warga kota Itali dari Seborga berhujah bahawa tanah mereka tidak disebut dalam mana-mana dokumen yang diterbitkan dalam usaha penyatuan Itali pada tahun 1800-an, menjadikan bandar mereka adalah zon bebas. Pada tahun 1995, rakyat Seborga telah keluar mengundi dimana 304 menyokong dan 4 menentang untuk meminta kemerdekaan daripada Itali. Walaupun Itali tidak mengiktiraf kedaulatannya, Seborgia bersambung sebagai salah satu micronations yang masih hidup paling lama.






6.) Liberland


Sebuah negara micronations yang baru diwujudkan, Liberland dimana ia ditubuhkan pada April 2015 di kawasan tanha yang tidak dituntut berhampiran sempadan Croatia-Serbia. Diasaskan oleh seorang aktivis libertarian, keluasannya adalah kira-kira tiga batu persegi dan kini didiami. Walaubagaimanapun, Liberland mempunyai kerajaan 10 hingga 20 orang ahli, ekonomi berasaskan sekitar cryptocurrency dan bitcoins, dan telah menerima beratus-ratus beribu-ribu permohonan untuk kewarganegaraan.




7.) Freetown Christiania


Ditubuhkan pada tahun 1971 di sebuah pangkalan tentera ditinggalkan di Copenhagen, Denmark, mikro ini adalah syurga bagi setinggan liberal berhaluan kiri, anarkis, dan hipi. Walaupun pegawai-pegawai bertindak keras terhadap ganja jualan dibuka pada tahun 2004, kawasan itu masih mempunyai peraturan kecil dan berjalan sama seperti yang komune.

Bangga dengan kedudukannya pada kehidupan yang berdikari itu. Negara mempunyai kejiranan di mana bagunannya mempunyai dinding berwarna terang dan bangunan tetapi tiada kereta kerana telah diharamkan di dalam negara tersebut.





8.) Principality of Sealand


Micronations yang terletak kira-kira tujuh batu di luar pantai Suffolk, England merupakan pengkalan terapung yang ditinggalkan semasa Perang Dunia II. Sejak 1967, sebuah keluarga, Bates, telah bermastautin di sini dan mendakwa ia sebagai sebuah negara berdaulat mereka sendiri dengan mempunyai bendera, mata wang dan pasport.

Selepas penjana elektrik rosak pada tahun 2006, Prince Michael cuba untuk menjual platform berkenaan dengan harga $ 906,000,000, berdasarkan sumber. Kerana tiada pembeli, kerajaan Sealand dan keluarga Bates yang telah membuat keputusan untuk mengubah suai asas dan menyimpannya untuk diri mereka sendiri, memastikan Sealand berkenaan hidup. Ia kini mempunyai penduduk seramai empat orang dan kini memegang Rekod Dunia Guinness untuk "kawasan yang paling kecil membuat tuntutan kepada status negara."





9.) Principality of Hutt River


Ditubuhkan pada tahun 1970 oleh "Putera" Leonard George Casley sebagai protes keatas kuota kerajaan kepada petani gandum, Hutt River dimana ia adalah mikronations yang tertua di Australia.

Terletak di atas sebidang tanah seluas 18,500 ekar di utara Perth, Principality dikenali dengan bunga liar yang cantik dan mempunyai pelbagai syiling rasmi. Pada tahun 2004, kerajaan mula menerima pendaftaran syarikat, menukarkan Principality ke syurga cukai untuk perniagaan antarabangsa, walaupun ia masih tidak diiktiraf oleh kerajaan Australia.












sumber - Siakapkeli.my

Banyak lagi menarik FB kami

http://ift.tt/14Mtwjx
via Sembang Maniac
0 Komentar untuk "9 Negara Kecil Dan Unik Yang Ramai Orang Tidak Tahu Kewujudannya Di Dunia"

 
Copyright © 2014 Sembang Maniac - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info