Sembang Maniac

Sembang-sembang je

Bagaimana Proses Lelong Kereta Yang Ditarik Bank?

Setelah tempoh 21 hari Jadual Kelima tamat, bank perlu menjual kereta yang ditarik balik untuk mendapatkan kembali "kos dan modal"nya. Pada zaman sekarang, bank akan membuat lelongan awam untuk kereta kereta yang telah ditarik balik selalunya bertempat di stor simpanan kereta yang menjadi panel bank siap dengan pelelong berlesen dengan "tukul kayu"nya.

Proses lelong kereta
Gambar hiasan.

Dulu, bank cuma perlu iklankan di surat khabar untuk "menjemput" orang ramai untuk memasukkan tender untuk membeli kereta tersebut dan kereta akan dijual kepada "pembida" yang tertinggi.

Cara yang sebegini tidak boleh lari dari ekploitasi dan manipulasi "orang dalam" kerana ada dealer yang "kam cheng" dengan pegawai, kerani atau bos akan "potong" harga orang lain asalkan harga sama atau lebih dari harga yang disebutkan dalam Jadual Kelima.

Bukanlah semuanya macam tu tapi yang penting bagi pihak bank semua prosedur perlu dipatuhi dari segi penjualan dan harga dengan dokumen yang lengkap supaya tidak menimbulkan masalah tuntutan balas dari Penyewa dikemudian hari.

Kalau harga tawaran orang ramai kurang dari harga dalam Jadual Kelima, Penyewa harus dimaklumkan tentang "harga" baru yang lebih rendah dan Penyewa diberi peluang untuk memperkenalkan individu yang boleh membeli kereta dengan harga tersebut secara TUNAI. Begitulah seterusnya sampai kereta boleh dijual.

Oleh itu, penjualan secara lelongan awam serba sedikit boleh "menghilangkan" keraguan tentang manipulasi harga walaupun kemungkinan "pakatan sulit" diantara pembida pembida "tegar" masih boleh berlaku.

Ini adalah kerana yang datang untuk membida biasanya adalah wakil wakil atau pemilik pemilik syarikat kereta terpakai dan individu individu yang yang "regular" pada setiap lelongan awam dan mereka mengenali antara satu sama lain walaupun bakal "berlawan" di medan lelongan.

Ada juga individu individu yang datang membida untuk diri sendiri dan individu individu begini selalunya akan menjadi "mangsa buli" oleh geng geng yang dah "season" dengan "pakatan" yang tidak memerlukan perancangan secara lisan.

Cukup dengan jelingan manja, naikkan kening, urut misai, garu kepala dan macam macam lagi isyarat masing masing dengan taktik "Tidak Berminat Move" atau "Potong Mamat Tu Move" atau "Up Harga Sampai Mamat Tu Kena Bayar Lebih Move" dan lain lain "Move" yang memberi kelebihan kepada pembida yang berkepentingan.

Walau apa pun, lelongan awam masih dianggap sebagai yang paling "telus" sebab "permainan" dalam lelongan awam sukar dielakkan seperti juga lelongan rumah tak berbayar.

Menurut prosedur, acara lelongan akan di iklankan di suratkhabar tempatan biasanya 14 hari dari tarikh lelongan dan Penyewa akan dimaklumkan juga tentang perkara ini seperti yang diperuntukan di Seksyen 18 (4)(a) dibawah.

Seksyen 18 (4)(a)

Jikalau penjualan bukan melalui lelongan, Bank perlu juga memberi pilihan kepada Penyewa untuk membeli kereta tersebut jika harganya adalah lebih rendah dari harga yang disebutkan dalam Jadual Kelima.

Dengan keperluan memberi Notis, Iklan dan "tempoh bertenang" yang agak lama, biasanya status tunggakan akaun akan mencecah 5 bulan atau lebih sebab kadang kadang Bank perlu menunggu kereta kereta tarik yang lain yang belum "habis edah" atau "cukup umur" untuk dilelong supaya boleh dibuat sekali gus bagi menjimatkan masa dan kos.

Seperti yang telah ditunjukkan diatas, ada tiga (3) kemungkinan yang akan berlaku pada hari lelongan iaitu:
  • Jumlah lelongan melebihi jumlah hutang;
  • Jumlah lelongan kurang dari jumlah hutang: dan
  • Tiada bidaan diterima atau kereta tak laku.

Dan anda boleh lihat sendiri langkah langkah yang diambil untuk ketiga tiga situasi tersebut.

LANGKAH SELEPAS KERETA BERJAYA DIJUAL

Setelah selesai lelongan awam, katakan kereta telah berjaya dijual dan harga jualan tidak mencukupi untuk melangsaikan hutang yang tertunggak.

Bank akan menghubungi Penyewa untuk memberitahu tunggakan yang masih ada dan meminta penyewa untuk membuat cadangan pembayaran.

Jika tiada maklumbalas dari Penyewa, Bank akan memulakan proses tindakan undang undang dengan menghantar surat atau notis tuntutan (Notice/Letter of Demand) melalui Tuan Loyar dan jika tiada maklumbalas pada masa yang ditetapkan, tindakan Saman akan dimulakan.

Untuk ulangkaji tentang proses "Surat Loyar" dan Saman, anda boleh rujuk prosesnya di Proses Tindakan Undang Undang Pinjaman Peribadi Bahagian 1 dan Proses Tindakan Undang Undang Pinjaman Peribadi Bahagian 2 untuk pemahaman yang lebih baik. Boleh rujuk pihak bank.

Setelah proses "ding dong" sana sini selesai, dianggarkan "umur" tunggakan sudah pun mencecah enam atau menghampiri tujuh bulan. Siasatan oleh team "CSI" masih berjalan untuk langkah seterusnya jika perlu.

Pada tahap tunggakan tujuh bulan, Bank sudah boleh membuat perancangan untuk mengambil tindakan undang undang yang sesuai.

NASIB PENJAMIN

Sekarang kita sampai kepada bab penjamin. Biarlah gambar yang berbicara:

Penjamin Kereta

Walau bagaimanapun, dalam Akta Sewa Beli 1967 (Pindaan 2010) ada beberapa peruntukan bagi Penjamin.

Saya cuma boleh beri "terjemahan bebas" sebab ayat undang undang ini selalunya berpintal pintal supaya memberi ruang untuk Tuan Tuan Loyar membuat interpretasi masing masing dan berhujah untuk mendapat keputusan yang memihak kepada mereka.

Antara intipati Seksyen Seksyen yang ditunjukkan diatas adalah seperti berikut:

1. Penjamin adalah terikat dengan Perjanjian Sewa Beli melainkan dalam keadaan keadaan yang tertentu.

2. Tanggungjawab Penjamin masih berterusan walaupun kereta telah ditarik balik tidak kira samada kereta sudah diserahkan balik atau tidak melainkan Bank dan Penyewa ada membuat perjanjian yang baru.

3. Tanggungjawab Penjamin tidak boleh melebihi tanggungjawab Penyewa dengan apa yang diperuntukan dalam Perjanjian Sewa Beli.

4. Seseorang Penjamin yang menunaikan tanggungjawabnya dan telah membayar apa jua bayaran kepada Pemilik iaitu Bank berhak untuk menuntut balik apa yang telah dibayarnya.

5. Hak Penjamin terhadap Pemilik/Bank – Penjamin boleh melepaskan dirinya pada bila bila masa dari tanggungan jaminan hutang dengan membayar hutang Penyewa kepada Bank.

6. Apabila bayaran hutang dibuat, Penjamin berhak untuk:
  • (a) Menyaman Penyewa atas nama Pemilik/Bank atas pelanggaran Perjanjian Sewa Beli oleh Penyewa tertakluk kepada Penjamin memperuntukan pampasan atas apa jua kos dan perbelanjaan tindakan tersebut atau menyaman atas nama Penjamin sendiri jika dia mengambil pemindahan hakmilik secara sah melalui undang undang keatas Perjanjian Sewa Beli tersebut.
  • (b) Mendesak untuk mengambilalih apa jua cagaran dan sekuriti yang telah diambil oleh Pemilik/Bank keatas Penyewa untuk memastikan Penyewa menunaikan tanggungjawabnya.

7. Penjamin jika ada apa jua tuntutan yang dibuat oleh Pemilik/Bank keatasnya mempunyai hak untuk "melepaskan" dirinya dari tuntutan balas yang dibuat oleh Penyewa terhadap Pemilik/Penyewa.

8. Hak Penjamin terhadap Penyewa – Penjamin berhak untuk diberi gantirugi atau pampasan oleh Penyewa terhadap tindakan Pemilik/Bank atau jaminan yang diberi.

9. Penjamin berhak untuk memaksa Penyewa untuk membayar ansuran bulanan yang termaktub dalam Perjanjian Sewa Beli setiap kali tempoh bayarannya sampai dan untuk tujuan ini Penjamin boleh memohon kepada Mahkamah Majistret untuk mendapatkan Perintah tersebut.

Berbelit belit ayat. Tak tahulah pula ada ke tidak Penjamin yang melaksanakan haknya seperti yang diperuntukan.

Biasanya payah sikit sebab lazimnya Penjamin agak rapat dengan Penyewa seperti Suami atau Isteri dan kawan kawan atau kenalan.

Jadi, samada Penjamin tidak tahu pun hak mereka atau tidak "sampai hati" untuk "menyakiti" atau "menyinggung" perasaan Penyewa atas dasar percaya atau takut dituduh tidak percaya kepada keupayaan Penyewa untuk bertanggungjawab.

Dalam kebanyakan kes, tak boleh percaya pun. Ramai Penjamin yang kena tindakan kebankrapan.

Kalau nak saman balik Penyewa untuk bayaran yang dibayar oleh Penjamin, harapan untuk dapat balik duit pun susahlah jugak tapi bukanlah sesuatu yang mustahil.

Dari segi logik akal, kalau Bank saman pun dia tak peduli, apatah lagi kawan kawan, adik beradik, suami atau isteri atau bekas suami dan bekas isteri melainkan jumlahnya banyak yang boleh membawa kepada kebankrapan atau yang berbaloi untuk dilakukan.

Kalau jumlah yang kecil, lebih kepada membazir masa dan wang. Tuan Loyar pun mungkin malas nak layan. Itulah nasib si Penjamin.

Lagi parah kalau kereta kena "piang" atau dijual "tangan atas tangan" hingga hilang entah kemana.

Bila ada "urusniaga" jenis "sambung bayar" yang juga berisiko untuk hilang kalau tak kena gaya, Penjamin juga yang kena "share" tanggungan.

Kalau setakat "share" status kat Facebook takpelah jugak ini kena pikul "biawak hidup".

Jadi, selesailah sudah siri Prosedur Tindakan Undang Undang Bagi Pinjaman Sewa Beli khususnya untuk kereta.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: chbda



Banyak lagi menarik FB kami

https://ift.tt/14Mtwjx
via Sembang Maniac
1 Komentar untuk "Bagaimana Proses Lelong Kereta Yang Ditarik Bank?"

Numpang promo ya Admin^^
ajoqq^^cc
mau dapat penghasil4n dengan cara lebih mudah....
mari segera bergabung dengan kami.....
di ajopk.biz...^_~3:23 PM 15-Sep-20
segera di add Whatshapp : +855969190856

 
Copyright © 2014 Sembang Maniac - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info