Sembang Maniac

Sembang-sembang je

Google Boleh Meramalkan Penyakit Jantung Dengan Hanya Mengimbas Mata Anda

Google merupakan salah satu syarikat yang membuat pelaburan tinggi dalam arena kecerdasan buatan – dimana bukan sahaja untuk digunakan pada industri perkomputeran, tetapi juga pada perubatan dan sebagainya.

Kini, melalui kertas kajian yang diterbitkan oleh Google dan Verily (subsidiari dibawah Alphabet untuk perubatan), mereka dilihat membangunkan sokongan kecerdasan buatan yang boleh meramalkan penyakit berkaitan jantung dengan hanya mengimbas mata pesakit.

Dengan menganalisa imbasan mata, ia dilihat akan membolehkan akses kepada data seperti tekanan darah, umur, dan menentukan sama ada seseorang itu menghisap rokok atau tidak. Data ini seterusnya boleh dihimpunkan untuk meramalkan risiko berkaitan penyakit jantung.

Analisa dan algoritma ini sekaligus memudahkan doktor untuk membuat pengiraan risiko untuk seseorang pesakit tanpa perlu membuat ujian darah dan sebagainya.

Penggunaan kecerdasan buatan ini sekaligus memperlihatkan apa yang boleh dibawakan oleh teknologi dalam mendiagonosis dan membantu dalam bidang perubatan.

Saintis di Google dan Verily dilaporkan telah mengkaji algoritma ini dengan set data daripada hampir 300,000 pesakit. Ia dikatakan, algoritma ini boleh meramalkan dengan baik pada sekitar 70% daripada masa ujian dijalankan.

Seperti biasa, ia masih pada peringkat awal lagi, dan memerlukan lebih banyak latihan data dan kajian sebelum ia digunakan dalam analisa perubatan – yang mana mungkin mengambil masa berdekad lagi.



Banyak lagi menarik FB kami

http://ift.tt/14Mtwjx
via Sembang Maniac
0 Komentar untuk "Google Boleh Meramalkan Penyakit Jantung Dengan Hanya Mengimbas Mata Anda"

 
Copyright © 2014 Sembang Maniac - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info