Sembang Maniac

Sembang-sembang je

Samsung Mempatenkan Kanta Lekap Pintar

Google Glass ialah peranti yang sepatutnya merubah bagaimana peranti pintar digunakan oleh manusia. Paparan di hadapan masa sepanjang masa dan kamera terbina membebaskan pengguna dari tirani memegang peranti di dalam tangan. Umum diketahui projek Google Glass gagal mencapai sasaran dan kini direhatkan bagi memperbaiki rekaannya. Samsung nampaknya ingin membangunkan peranti yang mempunyai kemampuan seperti Glass tetapi tidak akan kelihatan dengan mudah dengan mata kasar. Ini adalah kerana peranti pintar mereka ini ialah sebuah kanta lekap.

Paten-Kanta-Lekap-Pintar-Samsung-2Paten kanta lekap pintar ini dipatenkan oleh Samsung pada tahun 2014 dan hanya disedari kewujudannya baru-baru. Samsung berharap dengan pemasangan terus pada mata, pengguna tidak perlu memakai cermin mata khas pada bahagian kepala. Kanta lekap pintar ini boleh memaparkan imej terus pada anak mata dan ia dikawal dengan pergerakan serta kelipan mata.

Seperti biasa paten tidak bermakna ia akan dihasilkan di dunia sebenar. Tetapi penggunaan kanta lekap pintar ini akan membuatkan dunia fiksyen sains semakin menghampiri dunia sebenar. Kanta lekap seperti ini ada di dalam permainan The Division. Ia membolehkan pemakai melihat peta 3D yang terpapar menggunakan teknologi AR dan berfungsi sebagai H.U.D untuk memudahkan navigasi.

Empat puluh tahun yang lalu idea sebuah komputer kecil mudah alih yang boleh memuat turun maklumat adalah fiksyen sains di dalam siri TV Star Trek. Kini ia sudah wujud dan digunakan oleh berbillion manusia. Siapa tahu mungkin anak cucu kita akan mempunyai peranti pintar yang dilekap terus pada mata kelak.

Paten-Kanta-Lekap-Pintar-Samsung-3



Banyak lagi menarik FB kami

http://ift.tt/14Mtwjx
via Sembang Maniac
0 Komentar untuk "Samsung Mempatenkan Kanta Lekap Pintar"

 
Copyright © 2014 Sembang Maniac - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info